Hoe proeft jouw zondag? Zoet en zonnig? Als die van de koster, die geniet van de gezamenlijke koffie na de dienst. Of smaakt jouw zondag zacht en zwoel? Als de ochtend van het stel dat de zondag viert in bed, met elkaar, knapperige koffiebroodjes, en twee zaterdagkranten. Zij proeven niet de zompige, zware zondagmiddag van de jonge vrouw die uit het raam staart van een etagekamer in Lombok. Ze weten niet van de brakke zondagssmaak van Antal, die zijn moeder om een middagslaapje heeft gestuurd, in de hoop twee uur ongestoord achter zijn pc te kunnen zitten.
Antal denkt zijn zondagdip te kunnen omzeilen op het web. Hij wandelt er anoniem, zonder status en zingeving, op zoek naar oplossingen voor zijn bank-ergernissen. Hij wil weten of hij zijn bankbezwaren kan koppelen aan gewetensbezwaren. Zoals de gereformeerden hebben gedaan met hun verzekeringsbezwaren. Maar hij stuit op zondagsrust: digitale zondagsrust.
Op zondag dicht
Het verwondert Antal. Hij had het web geen religie toegedicht; geen politieke lading, geen klasse. Natuurlijk staat het internet vol meningen en propaganda, maar dat ziet Antal als vlees. Aangebracht door vakkenvullers. Zij kunnen kleur bekennen. Niet de bouwers van het skelet, want die bewaken de nieuwe wereld. De digibeten kunnen het verkloten, maar niet de digi-wetenden. Antal is ervan overtuigd dat web-censuur niet toegepast wordt door IT’ers. Zij houden zich aan de code; de code van het vrije web: het World Wide Woodstock. Toch blijkt de webpoort, waar Antal na zijn zoektocht op uit is gekomen, gesloten.
Digibron, het kenniscentrum van de gereformeerde gezindte, is vandaag dicht. Bijna anderhalf miljoen artikelen uit honderden jaargangen christelijke uitgaven staan uitgerekend op zondag achter slot en grendel. Morgen is hij de eerste. Om van zondag geen zondedag te maken onthoudt Digibron, op de dag des Heren, haar vragende bezoekers het antwoord.
Wwwachten
Antal moet wachten. Maar wat nu als je niet kunt wachten? Als je pas zondagsrust krijgt als je hebt gevonden wat je zoekt? Natuurlijk probeert Antal een antwoord te vinden, en Digibron lijkt de beroerdste niet. Zoekenden mogen binnen in het wit-blauwe portaal. En vooruit: de zoekers krijgen alvast de metadata mee. Maar de inhoudelijke data krijgt Antal vandaag niet te zien. Wie heeft dit besloten? De geestelijk vader van Digibron?
Geestelijk vader
Wachten op internet, om niet-technische redenen. Dat is nieuw voor Antal. Zijn zoekvraag is afgewezen. Zijn collegae hebben de wens van de klant boven het vrije internet gezet. Hij is benieuwd naar Digibrons provider. Wie zijn de hosten? Antal gaat ervan uit dat zij de code van het vrije web wél onderschrijven. Antal klopt aan hun webdeur. Tot zijn verrassing is de eigenaar, de Erdee Media Groep, op zondag zelf helemaal uit de lucht. Geen 24×7, maar 404! Een digi-weter die zichzelf van het web afsnijdt. WTF?
Gemoedsbezwaarden – de rest van de week
Antal zal er een nachtje over slapen, om morgen en de rest van de week opnieuw het kenniscentrum voor sterk gelovigen op te zoeken: hij wil meer weten over gemoedsbezwaarden. Digibron levert hem 341 hits. Nergens anders vond hij zoveel treffers als op deze site. Gereformeerden zijn zelf verzekerd. En: zelfverzekerd. De Belastingdienst, zorgverzekeringen, schademaatschappijen: ze nemen de gemoedsbezwaarden serieus. Als je jezelf niet wilt verzekeren, kun je je laten registreren bij de Sociale Verzekerings Bank. Je krijgt dan een ontheffing van de verplichte volks- en werknemersverzekeringen. In plaats van verzekeringspremie betaal je een extra belasting. Uit deze extra belasting kan de overheid alsnog gemoedsbezwaarden helpen. Dit wordt geregeld door het Zorginstituut Nederland en de Sociale Verzekerings Bank. De overheid draagt zo zorg voor gemoedsbezwaarde burgers. Antal vindt de constructie voor onverzekerden nog steeds op een verzekering lijken.
Bankbezwaarden
Voor ‘onverzekerden’ met gemoedsbezwaren heeft de Nederlands overheid dus een vangnet ingesteld. Maar hoe zit het voor ‘banklozen’ met gemoedsbezwaren? Kun je als Nederlands burger leven zonder bankrekening? Hoeveel mensen hebben er eigenlijk géén bankrekening? Welke ontsnapping is er mogelijk om ‘bankloos’ te zijn? En is Antal nu gemoedsbezwaard of moreel bezwaard?
Heeft Antal onoverkomelijke principiële bezwaren tegen banken in het algemeen, of morele bezwaren tegen bepaalde vormen van bankieren? Kent hij alle vormen van bankieren? Bestaat er een overzicht van? En zijn andere vormen wel te vertrouwen? Antal leest:
“Mensen gaan eerder weg bij hun partner dan bij hun bank. En dan hebben we het over overstappen. Van de ene naar de andere bank. Dat doen zo’n 80 duizend mensen.”, aldus Wilco Dekker in de Volkskrant.
Onverzekerd autorijden
Een week later weet Antal dat er voor gemoedsbezwaarde autorijders een vergelijkbare oplossing is. Je kunt in Nederland onverzekerd autorijden. Formeel goedgekeurd. Hoeveel mensen weten dit? Het is maar goed dat er zondagsrust is in gereformeerde dorpen. Dat scheelt een dag ongelukken. Die dag wordt vast meegerekend in de verkapte premie.
Een week later, weer op zondagmiddag, twijfelt Antal niet alleen aan banken, maar ook aan verzekeringen en de overheid. Begint Antal paranoïde te worden? Is zijn moeder eigenlijk al wakker? Misschien moet hij stoppen. Hij krijgt meer vragen dan antwoorden.
Zondagavond
Antal zit nog een half uur achter zijn pc. Terwijl Dagmar twintig kilometer verderop, net als vorige week zondag, uit het raam kijkt, thee zet, drie koekjes eet, thee drinkt, uit het raam kijkt, vijf koekjes eet, naar de wc gaat en weer uit het raam kijkt. In diezelfde uren staart Antals moeder afwisselend naar het plafond, en de gordijnen, en probeert elke keer, op aanraden van haar psycholoog, iets positiefs in haar blikveld te ontdekken.
De zoete-zondag-koster laat ’s middags haar hond uit bij het kanaal. Het stel van de zwoele-zondagmorgen besluit te gaan binge-watchen, en trekt om 15.30 uur een aanbiedingswijn van de AH open.
Zondagmiddag, 18 uur, zijn Dagmar en het binge-watch-stel misselijk, is de koster verkleumd, Antal chagrijnig en Antals moeder bang voor gordijnhaken. Ze hebben allen last van hun gemoed, maar geen van hen heeft zijn bankrekening opgeheven.
6432 karakters = ca. 24,18 m. Copyright © 2014 · Honderd Meter
Bronnen:
– Van bank overstappen is best eenvoudig, Wilco Dekker, Volkskrant, 10-04-2014
– Ondanks klachten wisselen we weinig van bank, RTLnieuws, 23-10-2013
– Overheid en conscientiebezwaren, L.W.G. Scholten, Antirevolutionaire Staatkunde, jrg. 7, nr. 12
– Veelgestelde vragen, zorgverzekering.org
– Handboek Loonheffingen 2014, Thema 26 Gemoedsbezwaarden
– Autoblog – Gemoedsbezwaren: GEEN autoverzkering, WEL rijden
– Sociale Verzekeringsbank, Gemoedsbezwaardheid rechtspersonen”
– Erdee Media Groep